Wednesday 13 June 2007

Merdeka jiwa bangsa itu adalah terlerainya keterikatan pada bangsa lain

Apakah saya berniat jahat atau 'berdendam' (meminjam istilah Nazmi) terhadap Inggeris maka saya cuba memberi gambaran buruk terhadap kota gah mereka?. Jika itu yang terserlah dari tulisan sebelum ini, maka saya katakan, saya tidak berniat jahat dan berdendam.

Yang saya gusarkan ialah bagaimana saya dan bangsa saya yang telah 50 tahun merdeka mukabuminya dari penjajahan British tetapi rupanya masih belum merdeka jiwanya. Kekaguman tentang kehebatan Inggeris dalam segala bentuk dari rupa paras mereka, bahasa mereka, bangunan-bangunan mereka, kenderaan, jalanraya, taman dan kebun, bunga-bunga, pasukan-pasukan bola, pinggan mangkuk malah tempat berak dan kencingpun turut dikagumi.

Malah macam tiada satu benda dan perkarapun yang datang dari Inggeris, yang buatan Inggeris, yang dari sistem Inggeris untuk dikatakan tidak elok, tidak ada. Semuanya bagus, elok buatannya, bermutu tinggi, berkualiti, hebat dan segala istilah kebagusan dan kehebatannya. Itulah gambaran, fahaman yang pada saya masih sangat kuat terpahat dalam jiwa bangsa saya.

Seolah-olah apa yang ada pada kita macam semuanya tidak elok dan tidak baik. Sedangkan nilai-nilai baik, mulia berpandukan ugama Islam yang kita anuti, yang dipegang selama ini, yang tahu mana dosa dan pahala, mana najis dan suci, mana mabuk dan tidaknya, rupanya tidak dapat memberi perbezaan antara apa yang ada pada Melayu dan yang ada pada Inggeris.

Kemerdekaan jiwa saya dan jiwa bangsa saya adalah kemerdekaan dan pembebasan dari segala bentuk keterikatan kepada makhluk lain dan dari bangsa lain. Kemerdekaan jiwa saya dan jiwa bangsa saya ialah berpegang pada identiti sendiri yang telah dimerdekakan oleh Islam; yang memberi sistem hidup yang sempurna dari dunia hingga selamanya.

Bagaimana saya dan bangsa saya boleh merdeka, tidak terikat dan boleh terlerai dari kekaguman terhadap segala macam benda dari Inggeris?
........

buat sahabat saya Lope, terima kasih sahabat kerana mencoret panjang di sini, aku dan bangsa kita memerlukan kamu untuk terus menerus memujuk, membelai jiwa halus bangsa kita agar menyedari kekuatan-kekuatan dan kehebatan-kehebatan dalam jiwa-jiwa Haji Mat, Lebai Seman, Munah, Jenab dan Deris dari terus terpukau dan kagum dengan kilauan warna-warna pelangi sementara yang di tunjukkan oleh Peter, Smith, Katie, Hannah dan Bethanie.

AJ, kalau aku ucap tahniah untuk kamu!

4 comments:

abdullahjones said...

uipts? pindoh pulok?

abdullahjones said...

aiseyman, silap..saya dah kemari. tua beno doh kawan weh.

denai said...

bukan penyakit tua weh, ada benda dah tepu tu!

abdullahjones said...

ho. hahahhaa.