Friday 8 June 2007

Muqaddimah kepada Denai di Musir

Paya atau sawah di kampung telah lama di tinggalkan. Tetapi selepas itu ada badan kerajaan yang mengajak semua orang kampung yang memiliki paya untuk sama-sama tanda tangan bersetuju supaya badan kerajaan itu yang menjayakan.

Orang kampung kata, daripada tidak dapat apa, lebih baik dapat juga sedikit. Walaupun mereka beri tidak banyak hasil dari tanah paya yang telah badan kerajaan itu jayakan.

Tapi di paya-paya itu banyak juga tanah tinggi yang ditumbuhi oleh pokok-pokok besar. Di situlah selalunya kerbau berihat setelah lama berendam dalam kubang air paya yang pekat kelabu itu.

Di tanah tinggi itu juga tempat banyaknya pokok palas dan senduduk yang berbunga unggu dan buahnya manis bila masak. Kalau di makan, maka unggulah mulut kerana warnanya melekat pada mulut.

Burung-burung kecil baik ciak uban, pipit, kelicap atau juga merbah kapor sering sangat hingga dan memakan buah senduduk itu. Sedang disekeliling di bahagian bawah pokok itu banyak pula rumput malu yang juga berwarna unggu dan daun-daunnya halus.

Pulau di tengah paya iulah di gelar musir. Pada musir yang besar akan banyak laluan-laluan kecil dicelah-celah pokok palas dan senduduk yang menjadi denai untuk kerbau-kerbau lalu dari tebing sini ke tebing sana.

Perangkap sangkar burung merbah yang di pasang akan mengena tangkapannya bila ia bingkas dan burung merbah kapor yang putih di sekeling mata itu terperangkap di dalamnya.

Esok tentunya akan ramai lagi yang datang.

uipts.

1 comment:

abdullahjones said...

hampir selamat. bersedialah untuk rindu. :)