Wednesday 25 July 2007

Bualan saya dengan sdr Dingin di PTS

  1. Di bawah ini adalah apa yang saya tulis di blog Universiti Terbuka PTS tentang kemungkinan bermulanya 'ancaman' atau dalam bahasa yang lebih sederhana 'peringatan' dari pihak berkuasa terhadap semua penulis2 blog. Dalam nada yang lain, 'anda semua jangan berani2 nak kritik dan tegur atau mendedahkan apa-apa. Anda boleh didakwa dan ditangkap. Anda tulis diari cerita sehari2 , makan, berjalan, kahwin, pergi main-main, beli kereta, dan suka-suka cukup. Kalau anda susah tak ada duit, hutang banyak, barang mahal, rumah mahal, jalan sesak, hendak pergi hospital takut nanti bayar mahal walaupun badan telah sakit, itu semua salah anda semua. Kenapa tidak belajar pandai, kenapa cari kerja gaji sikit, kenapa tak buat overtime atau part time, kenapa tak berniaga. Itu salah anda. Anda duduk diam-diam cukup. Bersyukurlah. Kitakan jauh baik dari mana negara Afrika, apa lagi yang anda mahu!. (kesalahan pada ayat saya di bawah telah dibetulkan oleh Puan SifuPTS)
  2. denai Says:

    Apakah ribut yang memberikan rasa ‘gerun’ untuk menulis di blog telah mula bertiup?

    Mungkin kerana ‘umpan lama bahawa tentang celuparnya negara jiran di selatan’ sudah tidak di makan ikan?

    .

    di makan (SALAH) = dimakan (BETUL)

  3. dingin Says:

    Saudara denai, saya tidak faham analogi (jika analogi) saudara.

  4. denai Says:

    Pertamanya saya memohon kebenaran Pn Sifu untuk berbicara ‘isu-isu semasa’ di dewan kuliah di sini dengan adab yang tertentu. Saya berharap ‘tutorial pendek’ ini dapat memberi kefahaman rakan-rakan sekuliah saya di sini.

    Buat berlaku adil kepada saudara Dingin, dua ayat soal saya di atas ditulis tanpa latar belakang dan di tempatkan di ruang yang tidak tepat. Mungkin juga ciri-ciri orang Melayu yang bercakap tidak ’secara tepat’(?).

    Ia hanya timbul hanya setelah saya terbaca dari beberapa laman web yang memaklumkan pihak berkuasa di negara kita telah mula membuat laporan polis terhadap blog yang secara terang-terangan dikatakan ‘mengganggu ketenteraman awam’.

    ‘Ribut’ yang saya maksudkan ialah ‘laporan polis berkenaan’ dan ‘kesan dari laporan polis tersebut yang mungkin membawa kepada tangkapan kepada penulis blog berkenaan’. Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran perkara tersebut.

    Jika benar, sejauh manakah kesan peristiwa tersebut dapat membina rasa gerun di kalangan penulis-penulis blog?

    Keduanya, ‘rasa perpaduan kilat’ (umpama banjir kilat yang segera datang dan hilang) boleh dibina di kalangan orang Melayu di negara kita dengan membangkitkan rasa ‘terancam’.

    Rasa terancam dalam konteks orang Melayu dalam negara pelbagai kaum mudah diwujudkan dengan menyebut ‘terdapatnya pemimpin kaum lain atau sekumpulan bangsa lain’, baik dalam negara atau di negara jiran mengeluarkan kenyataan celupar terhadap orang Melayu.

    Kenyataan seperti itu dapat membangkitkan rasa marah di kalangan orang Melayu dan perlunya kita ‘bersatu padu’ untuk melawan ‘kenyataan seperti itu’.

    Jika kita orang biasa ini adalah ikan-ikan yang mudah memakan umpan-umpan kenyataan seperti itu di masa lalu, mungkin juga umpan sebegitu sudah tidak dimakan ikan lagi?

    Saya tidak tahu, kerana saya hanya ikan kecil sedang berada jauh di pinggir Lautan Atlantik.

    Jika tutorial saya tidak tepat, tolong betulkan.

    .

    di tempatkan (SALAH) = ditempatkan (BETUL)

No comments: